Для мене паблік рилейшнз це не тільки професія і сфера діяльності, а більше – це принципи мого життя і правила поведінки. Не можна бути професіоналом в сфері зв’язків з громадськістю, якщо професійна культура цієї сфери тобі не прийнятна. Мені ця культура дуже близька, тож вибір професії не був складним. Навіть не уявляю себе в іншій сфері.
Які перспективи відкриваються перед тим, хто вступає на шлях вивчення паблік рилейшнз у наш час?
PR як професійна діяльність розвивається в Україні не так давно, з кінця 90-х, але впевнено набрав обертів за кілька років. Професійне поле піарника зараз – будь яка сфера суспільства – бізнес, політика, спорт, медицина, культура, освіта тощо. Важко знайти організацію, якій не потрібно створити комунікативні канали та управляти ними. Навіть сфери монополії послуг, наприклад – судові органи, й ті потребують репутаційного менеджменту, а що говорити про сфери високої конкуренції! Тож, можливості знайти для себе роботу тим, хто обрав PR своєю професією – необмежені ні країнами, ні сферами. Навіть форму діяльності можна обрати до вподоби – працювати в організації, чи заснувати власний бізнес з надання комунікативних послуг.
Якими були Ваші студентські роки? Що Вам запам'яталося найбільше?
Я вступила в університет у 1991 році, в той час він ще називався державним університетом. Соціологічний факультет, який я обрала для навчання, існував тільки другий рік, тому можна говорити, що була серед перших випускників соціологічного факультету. Студентські роки запам’яталися тим, що ми багато писали під час лекцій, вели конспекти, багато часу проводили в бібліотеці, писали дипломні роботи "від руки", робили свої перші дослідження вже на 3 курсі. Перше, що згадала із того, що вразило найбільше – зустріч студентів університету із соціологом Володимиром Ядовим. Ми вчилися за його підручниками і дуже незвично було побачити таку видатну людину в аудиторії. Велика хімічна була переповнена не тільки студентами та викладачами соціологічного факультету, багато студентів й інших факультетів, які вивчали соціологію, були в цій аудиторії.
Що найважче та з іншого боку найприємніше у Вашій роботі викладачем?
Найважче – ставити низькі оцінки талановитим студентам. Професійна етика зобов’язує бути об’єктивною, то ж змушена це робити. Всіх студентів вважаю талановитими, але тільки таланту недостатньо для того, щоб стати успішним студентом і професіоналом. Треба багато вчитися і працювати, щоби природні здібності розкрилися у професії.
Чи є у Ваших студентів проєкти, якими Ви пишаєтесь?
Є багато проєктів, якими пишаюся не тільки я, а весь наш факультет. Серед останніх – студенти організували і провели День народження кафедри до 25-річчя її заснування, івент Живе радіо, уже випускниця Катерина Уварова заснувала соціальний бізнес 3,14 ban, Денис Шиманський і студентська продакшн студія SHOOM зняли проморолики соціологічного факультету, нинішні студенти Іван Александров і Настя Цюпка зняли документальний фільм "История любви". Щороку приходять навчатися нові талановиті студенти та з’являються нові прекрасні проекти.
Опишіть, будь ласка, свій перший практичний досвід у PR.
Своїм першим практичним досвідом вважаю створення у 2002 році Центру зв’язків з громадськістю і пресою в нашому університеті. Це був перший прес-центр у вузівському просторі України. Про нас написала газета «Освіта України», ми навіть отримали відзнаку Міністерства освіти за цю, на той час, інноваційну діяльність. Далі було багато проектів, які були реалізовані за участі команди прес-центру – святкування 200 річчя університету, заснування Асоціації випускників університету, створення традиційних церемоній Посвячення в студенти та Випуск студентів. До речі, в той час співробітниками прес-центру університету були нинішні викладачі кафедри – Галина Кравченкова і Марина Субота.
Що найважливіше у роботі фахівця з паблік рилейшнз?
Найважливіше – бути відповідальним за прийняті рішення та виконувати те, що обіцяєте. Це золоте правило, яке має бути не тільки професійною, а й життєвою цінністю.
Існує думка, що фахівець із PR має бути креативним та надихати інших, чи згодні Ви з цим? Що надихає безпосередньо Вас?
Креативність має бути в арсеналі компетенцій професіонала в цій сфері, але це може прийти із досвідом і навчанням. А от надихати інших мають соціальна відповідальність, чесність та порядність у відносинах, що формує довіру як до людини, так і до фахівця. Особливо, якщо це стосується PR-фахівця. Я сама надихаюся саме такими якостями і навчаю студентів та своїх дітей бути такими.
Якими якостями, на Вашу думку, повинен володіти успішний фахівець з паблік рилейшнз?
Якостями порядної людини – перше і найважливіше. Професійні знання прийдуть з навчанням, компетенції – з досвідом. Хоча, ще важливо бути людиною розвинутою інтелектуально. Багато читати, особливо спогадів успішних людей, тих, хто вас надихає. Дивіться хороші фільми, читайте хороші книжки. В них завжди є рішення складних ситуацій та ідеї для ваших проєктів.
Поділіться, будь ласка, книгою, яка допоможе початківцям у цій галузі отримати цінну для себе інформацію.
Я починала із Сема Блека, іншої книжки про PR, на той час не було. Все ж таки читайте класику – «Теорія і практика паблік рилейшнз» Катліпа, Сентера, Брума є моєю настільної книгою багато років. На все життя запам'ятала пораду Річарда Ліннінга, британського піарщика, який зустрічався із нашими студентами в часи, коли був президентом міжнародної асоціації PR - читати спогади успішних людей та дізнаватися про секрети їх успішності.
І наостанок, яку пораду Ви б надали усім тим, хто долучився, або планує долучитися до кола майбутніх комунікаторів та фахівців з PR?
Моя порада – пробуйте свої сили в професії якомога раніше – будьте серед тих, хто організовує події, проводить дослідження, багато читає та подорожує, багато спілкується та знає іноземну мову. Ваші спостереження, враження і знання перетворяться у досвід. І пам’ятайте: краще створювати новини, ніж розповідати про них. © сер Уінстон Черчіль.
Юлія Желякова,
студентка 1 курсу ОПП "Соціологія комунікацій, реклами та зв'язків з громадськістю"
Немає коментарів:
Дописати коментар